Tuuleparkide eriplaneering
Eriplaneeringu eesmärk, üldinfo
Tulenevalt Euroopa Liidu kliimaeesmärkidest on Eestis kasvanud vajadus ja huvi taastuvenergia kasutusele võtmiseks. Lääneranna Vallavolikogu algatas 14.05.2020 otsusega nr 197 Lääneranna vallas kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu koos keskkonnamõju strateegilise hindamisega elektrienergia tootmiseks tuuleparkidele sobivate arendusalade leidmiseks. Planeeringuala on kogu valla territoorium 1362,67 km². Planeeringust huvitatud isikud on Laanenurga Tuuliku OÜ, Irbeni OÜ, Evecon OÜ, Sunly AS, TMV Green OÜ, Enefit Green AS ja KC Energy OÜ.
Eriplaneeringu esimese etapi eesmärgiks on leida eelvaliku tulemusel Lääneranna vallas sobivad kohad elektrituulikute parkide püstitamiseks. Eriplaneeringu teises osas määratakse kindlaks tuuleparkide detailsed lahendused, sealhulgas tuulikute arv, täpne asukoht, kõrgus, leevendusmeetmed ning vajalik taristu, sealhulgas juurdepääsuteed ja elektri ülekandeliinid koos liitumiskohtadega.
Eriplaneeringu kehtestaja on Lääneranna Vallavolikogu, korraldaja on Lääneranna Vallavalitsus (aadress Jaama tn 1, Lihula linn, 90302, Pärnu maakond, telefon +372 472 4630, e-post vallavalitsus@laaneranna.ee).
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande koostaja on Hendrikson & Ko (aadress: Raekoja plats 8, 51004 Tartu, telefon +372 7409 800, e-post: dge@dge)
- Kaardirakendus (Hendrikson & Ko)
- Eriplaneeringu veebileht (Hendrikson & Ko)
- Eriplaneeringu toimik dokumendiregistris
Eriplaneeringu (detailse lahenduse) avaliku väljapaneku tulemused (ala 2 ja 2a)
Tuuleparkide eriplaneeringu avalik väljapanek alade 2 ja 2a osas toimus 30.08.2024 – 01.10.2024 vallamajas (Jaama tn 1, Lihula) ja valla veebilehel. Avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud toimusid 09.10.2024 Varbla rahvamajas ja Lääneranna vallamajas (Jaama tn 1 Lihula).
Avalikul väljapanekul laekus 8 kirjalikku arvamust. Viies arvamuses (Kaitseliit, Transpordiamet, Keskkonnaamet, Kliimaministeerium, eraisik) esitatud ettepanekutega arvestati ning planeeringut täpsustatakse. Kahest arvamusest (Advokaadibüroo Ristal Keba Partnerid OÜ (kaasatud isikute esindaja) ja eraisik) lähtudes täiendatakse eriplaneeringu tuulikupargi mõjusid leevendavate meetmete osa, lisatakse nõue töötada välja leevendusmeetmete rakendamise ja kontrolli kava. Ühe arvamusega (Advokaadibüroo Nove OÜ, Sunly AS esindaja) ei arvestatud. Avalikel aruteludel arvamusi nende esitajate poolt tagasi ei võetud. Avaliku väljapaneku tulemusel eriplaneeringus tehtavad täiendused ei muuda eriplaneeringu põhilahendust.
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuse vastuvõtmine eelvaliku ala 3b osas
Lääneranna Vallavolikogu võttis 10.10.2024 otsustega nr 199 vastu Lääneranna valla tuuleparkide kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise esimese etapi aruande „Lääneranna tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvalik ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne" ning selle lisa 5 "Ala 3b hindamine" (koostaja Hendrikson & Ko OÜ, töö nr 21004000) ala 3b osas ja tunnistas eelnimetatud ala sobivaks tuuleparkide arendamiseks aruandes ja otsuses väljatoodud tingimuste järgmisel. Ühtlasi otsustas volikogu võtta aruande „Lääneranna tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvalik ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne" ning selle lisa 5 aluseks eriplaneeringu detailse lahenduste koostamisel eelvaliku alal 3b.
Eelvaliku alade detailsete lahenduste koostamisel tuleb eelnevalt läbi viia keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruandes ja asukoha eelvaliku otsuses toodud uuringud ja hindamised, mille tulemusel selgub kas ning millises ulatuses ja tingimustel on võimalik asukoha eelvaliku aladel tuuleparki rajada.
Eriplaneeringu alade 2 ja 2a detailse lahenduse avalik väljapanek (lõppenud)
Lääneranna Vallavolikogu võttis 08.08.2024 otsusega nr 190 vastu Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu aladele 2 ja 2a. Planeeringu esimese etapi ehk asukoha eelvaliku eesmärgiks oli leida Lääneranna vallas sobivad kohad elektrituulikute parkide püstitamiseks. Eriplaneeringu esimeses etapis valiti tuuleparkide rajamiseks sobivate asukohtadena välja kolm ala: ala nr 2 koos 2a-ga; ala nr 3 ja ala nr 5 koos 5a-ga.
Eriplaneeringu teises etapis määratakse kindlaks tuuleparkide detailsed lahendused, sealhulgas tuulikute arv, asukoht, kõrgus, leevendusmeetmed ning vajalik taristu, sealhulgas juurdepääsuteed ja elektri ülekandeliinid koos liitumiskohtadega.
Planeerimisseaduse § 118 lõike 1 alusel korraldab Lääneranna Vallavalitsus kohaliku omavalitsuse tuuleparke kavandava eriplaneeringu alade 2 ja 2a detailse lahenduse avaliku väljapaneku 30.08.2024 – 01.10.2024 Lääneranna Vallavalitsuses (Jaama tn 1, Lihula linn) ja valla veebilehel: https://www.laanerannavald.ee/tuuleparkide-eriplaneering.
- Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu detailne lahendus aladele 2 ja 2a (avalik väljapanek)
- Lääneranna Vallavolikogu 08.08.2024 otsus nr 190 "Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu detailse lahenduse vastuvõtmine alade nr 2 ja 2a osas"
Arvamusi on võimalik saata kirjalikult Lääneranna Vallavalitsusele 01.oktoobrini 2024 e-posti aadressil vallavalitsus@laaneranna.ee või postiga aadressil Jaama tn 1, Lihula linn, 90302, Pärnu maakond.
Eriplaneeringuga hõlmatav ala nr 2 asub Helmküla, Piha küla, Kilgi küla ja vähesel määral Ännikse küla territooriumil; ala nr 2a asub Allika küla, Nõmme küla ja Ännikse küla territooriumil. Alad asuvad valla hõredalt asustatud piirkonnas, jäädes suurematest asulatest kaugemale.
Ala nr 2 on 448 ha ja ala nr 2a 145 ha suurune, kokku hõlmab eelvaliku ala 593 ha. Alade piir on nähtav planeeringumaterjalides.
Olemasolevalt moodustab valdava enamuse alast nr 2 ja 2a metsamaa, vähemal määral on esindatud põllumaa, rohumaa ja muu lage ala. Alad asuvad valdavalt maaparandussüsteemi aladel. Mõlemad alad koosnevad n-ö lahustükkidest, kus alasid eraldavad kas looduslikest või tehislikest objektidest põhjustatud kitsenduste alad (nt jõe kaldaalad, elektriliini kaitsevöönd). Vastavalt eriplaneeringu esimese etapi keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) aruandele puuduvad alal 2 ja 2a tuulepargi arendamist välistavad kriteeriumid.
Eriplaneeringu detailse lahendusega on määratud kavandatavate ehitiste ehitusõigused ning lahendatud muud planeerimisseaduse § 126 lõikes 1 nimetatud asjakohased ülesanded. Eriplaneeringu detailse lahenduse väljatöötamise aluseks on Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja KSH I etapi aruanne.
Planeeringuga määrati ehitusõigus kokku 20 elektrituuliku püstitamiseks. Tuulikute alused krundid on moodustatud olemasolevate katastriüksuste alusel ja planeeringu lahendusega valdavalt katastriüksuste piire ega pindalasid ei muudeta. Kruntide kasutamise sihtotstarvetes on kavandatud olemasolevale sihtotstarbele lisaks elektrienergia tootmise ja jaotamise ehitise maa kasutusotstarve ehk tuulikute alust maad käsitletakse tootmismaana.
Eelvalikualale hooneid kavandatud ei ole ning hoonestusalad ja ehitusõigused on määratud rajatistele ehk elektrituulikutele. Ehitusõiguses toodule lisaks on eriplaneeringu detailse lahendusega lubatud alajaama (-de) kavandamine, st alajaama ehitisealune pind ja jaamade arv kruntide ehitusõigustes ei kajastu. Iga elektrituulik on planeeritud kuni 288 m kõrgune ja ehitisealuse pinnaga kuni 25 447 m².
Planeeritud tuulikuid teenindavad juurdepääsuteed on maksimaalselt kavandatud kas olemasoleva tee trajektoorile, olemasoleva kraavi äärde või olemasolevale metsasihile, et vähendada raadamisvajadust metsamaal. Olemasoleva tee kasutamisel juurdepääsuteena tuulikule on vajalik olemasolev tee renoveerida selliselt, et tee kannaks tuulikuid monteerivaid ja kohale toovaid sõidukeid. Samuti on igale tuulikule kavandatud põhimõtteline montaažiplats, mida kasutatakse ehitustehnika ja vajadusel tuuliku detailide hoiustamiseks. Teede ja platside lahendus tuleb täpsustada projekteerimisel. Nii teede kui montaažiplatside lõplikud projektlahendused sõltuvad tuulikutootja nõuetest ja ette antavatest parameetritest.
Osaliselt on juurdepääsuteed kavandatud üle Küti jõe ning nendel juhtudel tuleb läbi viia jõe kalda ehituskeeluvööndi vähendamise menetlus, kus kalda ehituskeeluvöönd vähendatakse planeeritud teede ristumiskohtades Küti jõega kuni torusildadeni.
Ehitiste rajamisel alale, kus asuvad dreenid või kollektorid, tuleb tagada maaparandussüsteemi reguleeriva võrgu toimima jäämine.
Et elektrituulikute poolt toodetav elekter jõuaks elektrivõrku, on nii eelvalikualale kui sellest väljapoole planeeritud põhimõttelised elektri maakaabelliinide asukohad. Täpne elektri- (ja sidevarustuse) lahendus lahendatakse projektiga. Projekteerimise osana täpsustub vajadusel kaabli asukoht ning toimub ka kavandatava kaabli/-te mõjude hindamine (KMH eelhinnang). Eelvalikuala nr 2 põhjaossa on kavandatud põhimõtteline tuulepargi alajaama asukoht. Projekteerimise etapis on lubatud alajaamu juurde kavandada ja planeeringuga kavandatud alajaama põhimõttelist asukohta täpsustada/muuta. Tuulikud on planeeritud ühendada nimetatud alajaamaga elektri maakaabelliinidega, mis on kavandatud tuulikute juurdepääsuteede äärde. Tuulepark on kavandatud ühendada elektri põhivõrguga tuulepargi alale planeeritud alajaamast põhivõrgu alajaama kulgevate maakaablitega. Liitumispunktiks on planeeritud Lõpe 110 kV alajaam Kalli külas Alajaama katastriüksusel (kt 33402:002:0165).
Planeeringuga on määratud ka servituutide seadmise vajadus. Valdavalt on vajalik seada servituut või sõlmida hoonestusõiguse leping kinnistu omanikuga, kelle kinnistule ulatuvad tuuliku rootorlabad või tehnovõrkudele seada isiklikud kasutusõigused valdajate kasuks.
Detailse lahenduse koostamisel arvestati maksimaalselt II etapi KSH-st tulenevate meetmete, soovituste ja lahenduste muudatustega. Detailse lahenduse KSH-s töötati välja leevendavad meetmed, millega arvestamisel on võimalik olulist ebasoodsat mõju vältida ja võimalikku ebasoodsat mõju vähendada. Meetmed töötati välja konkreetse arendusala vajadusi silmas pidades iga käsitletud teemavaldkonna lõikes. Meetmed hõlmavad järgmisi teemavaldkondi: maakasutus, müra, varjutamine, linnustik, nahkhiired, taimestik, pinnas, pinna- ja põhjavesi, jäätmeteke ja ringmajandus. Samuti määrati seire läbiviimise vajadus müra, linnustiku ja nahkhiirte osas.
KSH aruande tulemused on arvesse võetud ja lisatud eriplaneeringusse, KSH aruanne on planeeringu lisaks.
- Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu detailne lahendus aladele 2 ja 2a (avalik väljapanek)
- Lääneranna Vallavolikogu 08.08.2024 otsus nr 190 "Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu detailse lahenduse vastuvõtmine alade nr 2 ja 2a osas"
Avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud:
- kolmapäev 09.10.2024 kell 14.00 Varbla rahvamaja (Vallamaja/1);
- kolmapäev 09.10.2024 kell 16.30 Lääneranna Vallavalitsus (Lihula Jaama tn 1, suur saal).
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuse eelnõu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande avaliku väljapaneku tulemused (ala 3b)
Avaliku väljapaneku jooksul laekus Lääneranna Vallavalitsusele kaks arvamust. Ühes arvamuses avaldasid ala lähedal asuva kinnistu omanikud muret tuulikutega kaasnevate mõjude osas (müra, visuaalne reostus, psühholoogiline stress, mõju looduskeskkonnale, maa- ja veekasutuse probleemid, õiguslikud ja regulatiivsed aspektid) ning palusid leida parim võimalik lahendus, mis arvestaks nii kohalike elanikke kui keskkonna huvidega. Vallavalitsus selgitas vastuses täiendavalt kaasnevaid mõjusid ja nende leevendamise meetmeid ja kinnitas, et oluline ebasoodne mõju elamualadele tuleb täiendavalt välistada täpsemate modelleerimiste ja hinnangute tulemusel detailse lahenduse väljatöötamise käigus. Selleks sisaldab avalikul väljapanekul olnud I etapi aruanne ka konkreetseid tingimusi edasise eriplaneeringu detailse lahenduse etapi jaoks. Teises arvamuses pöörati tähelepanu Paadrema soo elustikule ja seati kahtluse alla väide, et soos ei peatu rändlinnud. Esitati küsimus, kas antud projekti mõju on uuritud piisavalt. Vastuseks selgitas Vallavalitsus, et I etapi aruanne ei väida, et rändelindude peatuskohti alal ei esine. Aruandes seatakse muuhulgas linnustiku uuringu kohustus, mis sisaldab ka rände aspekti. Samuti seatakse nõue korraldada nahkhiirte eeluuring võimalike elupaikade ja rändekoridoride väljaselgitamiseks. Seega mõju täpsustub edasises detailse etapi keskkonnamõju strateegilises hindamises.
Avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud toimusid 28.08.2024 Lihulas Lääneranna vallamajas (7 osalejat, avalikkuse esindajad ja arvamuste esitajad arutelul ei osalenud) ja Vatla mõisas (20 osalejat). Vatla arutelul tõusetusid kõige enam kaasnevate mõjudega seotud teemad, nt kas müra modelleerimisel arvestatakse tuulega, kui suur on vibratsioon. Samuti käsitleti avalikus kasutuses olevate teede ja tuulikute tööea lõppemise järgseid vajalikke tegevusi.
Avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu tulemuste alusel asukoha eelvaliku otsuse eelnõus ja KSH I etapi aruandes muudatusi ei tehtud ning need esitatakse Lääneranna Vallavolikogule vastuvõtmiseks.
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuse eelnõu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande avalik väljapanek ja avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud (ala 3b) (lõppenud)
27.06.2024 – 05.08.2024.a. on planeerimisseaduse (PlanS) § 106 lg 1 alusel avalikul väljapanekul Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuse eelnõu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne ala 3b osas. Avaliku väljapaneku jooksul on igal isikul õigus avaldada eelnimetatud dokumentide kohta oma arvamust (PlanS § 106 lg 2).
Avalikul väljapanekul olevate dokumentidega on võimalik tutvuda Lääneranna valla veebilehel https://www.laanerannavald.ee/tuuleparkide-eriplaneering. Prinditud dokumentidega on võimalik tutvuda Lääneranna vallamajas Lihula, Jaama tn 1 ning Vatla raamatukogus nende lahtiolekuaegadel. Arvamusi saab esitada avaliku väljapaneku jooksul kirjalikult aadressil Lääneranna Vallavalitsus, Jaama tn 1, Lihula linn, 90302 Pärnu maakond või e-posti aadressil vallavalitsus@laaneranna.ee.
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku eesmärgiks on leida Lääneranna vallas tuuleparkide rajamiseks sobivad alad, millele koostatakse eriplaneeringu järgnevas etapis tuulepargi detailne lahendus (sh määratakse tuulikute kõrgused ja asukohad). Eriplaneering eelvaliku ala osas kehtestatakse või jäetakse kehtestamata peale tuulikupargi detailse lahenduse koostamist.
Avalikul väljapanekul on tuuleparkide asukoha eelvaliku ala 3b, pindala 183,8 ha, asukohaga Vatla, Sookalda ja Paatsalu külade territooriumil. Ala 3b piirneb eelvaliku alaga 3, milline on tunnistatud tuulepargi arendamiseks sobivaks alaks Lääneranna Vallavolikogu 04.05.2023 otsusega nr 106.
Eelvaliku ala 3b osas ei kaasne tuulepargi rajamisega olulist ebasoodsat keskkonnamõju, kui arvestatakse keskkonnamõjude strateegilise hindamise I etapi aruandes väljatoodud tingimusi ja rakendatakse detailse lahenduse koostamisel väljatöötatavaid leevendusmeetmeid.
Avalikul väljapanekul olev Lääneranna Vallavolikogu otsuse eelnõu ja selle lisad:
Eelnõu lisa 1. Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvalik ja keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) I etapi aruanne
Avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud:
- kolmapäev 28.08.2024 kell 12.00 Lääneranna vallamaja (Lihula Jaama tn 1, III korruse saal);
- kolmapäev 28.08.2024 kell 16.00 Vatla mõis (II korruse saal).
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuste vastuvõtmine eelvaliku ala 2 ja 2a, ala 3, ala 5 ja 5a osas
Lääneranna Vallavolikogu võttis 04.05.2023 otsustega nr 105, 106 ja 107 vastu Lääneranna valla tuuleparkide kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise esimese etapi aruande „Lääneranna tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvalik ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne" (koostaja Hendrikson & Ko OÜ, töö nr 21004000) alade nr 2 ja 2, ala 3, ala nr 5 ja 5a osas ja tunnistas eelnimetatud alad sobivaks tuuleparkide arendamiseks aruandes ja otsuses väljatoodud tingimuste järgmisel. Ühtlasi otsustas volikogu võtta aruande „Lääneranna tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvalik ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne" aluseks eriplaneeringu detailsete lahenduste koostamisel eelvaliku alal 2 ja 2a, ala 3, ala 5 ja 5a.
Eelvaliku alade detailsete lahenduste koostamisel tuleb eelnevalt läbi viia keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruandes ja asukoha eelvaliku otsuses toodud uuringud ja hindamised, mille tulemusel selgub kas ning millises ulatuses ja tingimustel on võimalik asukoha eelvaliku aladel tuuleparki rajada.
- Lääneranna Vallavolikogu 04.05.2023.a. otsus nr 105 „Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise esimese etapi aruande vastuvõtmine alade nr 5 ja 5a osas".
- Lääneranna Vallavolikogu 04.05.2023.a. otsus nr 106 „Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise esimese etapi aruande vastuvõtmine ala nr 3 osas".
- Lääneranna Vallavolikogu 04.05.2023.a. otsus nr 107 „Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise esimese etapi aruande vastuvõtmine alade nr 2 ja 2a osas".
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuste eelnõude ning asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande avalik väljapanek (ala 2 ja 2a, ala 3, ala 5 ja 5a) (Lõppenud)
23.01.2023 kuni 23.02.2023 on avalikul väljapanekul Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuste eelnõud ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne. Väljapanekule esitatud eriplaneeringu dokumentidega on võimalik tutvuda alates 23.01.2023 Lääneranna valla veebilehel https://www.laanerannavald.ee/. Prinditud dokumentidega on võimalik tutvuda Lääneranna vallamajas Lihula, Jaama tn 1 ning Virtsu, Koonga, Kõmsi, Tuudi, Vatla, Varbla, Saulepi raamatukogudes nende lahtiolekuaegadel. Avaliku väljapaneku jooksul on igal isikul õigus avaldada eelnimetatud dokumentide kohta oma arvamust (PlanS § 106 lg 2). Arvamusi saab esitada avaliku väljapaneku jooksul aadressil Lääneranna Vallavalitsus, Jaama tn 1, Lihula linn, 90302 Pärnu maakond või e-posti aadressil vallavalitsus@laaneranna.ee. Avalikule väljapanekule järgnevatest avalikest aruteludest antakse teada hiljemalt 14 päeva enne avaliku arutelu toimumist.
Eriplaneeringu asukoha eelvaliku eesmärgiks on leida Lääneranna vallas tuuleparkide rajamiseks sobivad alad, millele koostatakse eriplaneeringu järgnevas etapis tuulepargi detailne lahendus (sh määratakse tuulikute kõrgused ja asukohad). Eelvaliku etapis hinnati 7-t geoinformaatilise analüüsi tulemusel leitud võimalikku tuuleenergeetika arendamiseks sobivat maa-ala. Eriplaneering eelvaliku ala osas kehtestatakse või jäetakse kehtestamata peale tuulikupargi detailse lahenduse koostamist.
Avalikul väljapanekul on asukoha eelvaliku alad:
- ala 2 ja 2a, pindala kokku 593 ha, ala 2 Helmküla ja väiksemas ulatuses Piha ja Kilgi külade territooriumil ja ala 2a Allika, Nõmme ja Ännikse külade territooriumil;
- ala 3, pindala 737 ha, Vatla küla ning väiksemas ulatuses Kiska, Sookalda ja Paatsalu küla territooriumil;
- ala 5 ja 5a, pindala kokku 818 ha, ala 5 Tuudi, Kunila, Karuse ja väiksemas ulatuses Kinksi ja Linnuse külade territooriumil ja ala 5a Kunila, Nurme ja Parivere külade territooriumil.
Eelvaliku alade 2 ja 2a, 3 ning 5 ja 5a osas ei kaasne tuuleparkide rajamisega olulist ebasoodsat keskkonnamõju, kui arvestatakse keskkonnamõjude strateegilise hindamise I etapi aruandes väljatoodud tingimusi ja rakendatakse detailse lahenduse käigus väljatöötatavaid leevendusmeetmeid. Alade 1 ja 7 ning eelvaliku otsuste eelnõude ja aruande kohta arvamuste küsimise ringil väljapakutud täiendavate alade tuuleenergeetika arendamiseks sobivuse üle otsustamine eeldab lisauuringute läbiviimist ja keskkonnamõju hindamist. Alade nr 4 ja 6 osas otsustatakse eriplaneeringu menetluse jätkamine ala arendamisest huvitatud isikute ilmnemisel (ooteaeg 6 kuud).
Avalikul väljapanekul olevad Lääneranna Vallavolikogu otsuste eelnõud:
Eelnõude lisa 1. Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvalik ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne
Avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud:
- esmaspäev 03.04.2023 kell 14.00 Lääneranna vallamajas (Lihula Jaama tn 1, III korruse saal);
- esmaspäev 03.04.2023 kell 17.00 Vatla raamatukogus, (Vatla mõis/1);
- neljapäev 06.04.2023 kell 17.00 Varbla rahvamajas (Vallamaja/1, Varbla).
Avaliku väljapaneku tulemused:
Avaliku väljapaneku jooksul laekus Lääneranna Vallavalitsusele 11 kirja arvamuste ja ettepanekutega, neist 3 eraisikutelt või nende juriidiliselt esindajalt, 5 riiklikult ametkonnalt, 2 tuuleenergeetika arendajalt, 1 kaevandusettevõtjalt.
Välja toodi alljärgnevad teemad:
- tuulikutega kaasnev müra ja visuaalne häiring,
- Kõverdama turbatootmisala väljaarvamine alast nr 5,
- otsuste eelnõude täiendamine KSH-s toodud arendustingimustega,
- eriplaneeringu edasine menetlus,
- rohkem kui ühe tuulepargi rajamiseks sobiva ala väljavalimise põhjendatus.
Lisaks esitasid ametkonnad aruande osas täpsustusi. Otsuste eelnõusid täiendatakse KSH-s toodud tingimustega, tuuakse rohkem esile müra ja visuaalse häiringu põhjaliku käsitluse vajadust eriplaneeringu detailse lahenduse koostamise etapis, alast nr 5 arvatakse välja Kõverdama turbatootmisala, mille tulemusel alade 5 ja 5a pindala kokku väheneb 697 ha-ni. Vallavalitsus on seisukohal, et arvestades vajadust tagada energiajulgeolek ja täita kliimaeesmärgid on eriplaneeringuga otstarbekas kavandada sobivaid asukohti mitmele tuulepargile ning et eriplaneeringu I etapi käigus läbiviidud hindamine on piisav ja asjakohases detailsuses. Planeeringu edasise menetluse osas kaaluti ettepanekut alal nr 5 ja 5a vastavalt 17.03.2023 jõustunud planeerimisseaduse muudatustelele detailse lahenduse koostamisest loobumist projekteerimistingimuste kasuks kuid ettepaneku tegija loobus ettepanekust.
Avaliku väljapaneku tulemuste avalikud arutelud toimusid 03.04.2023 Lihulas, Lääneranna vallamajas ja Vatla raamatukogus ning 06.04.2023 Varbla rahvamajas. Kokku osales aruteludel 45 inimest. Aruteludel tõusetus kõige enam tuulikute müra ja visuaalse häiringu teema.
Peale avaliku väljapaneku tulemuste alusel muudatuste tegemist esitatakse Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruanne ning asukoha eelvaliku otsuste eelnõud Lääneranna Vallavolikogule vastuvõtmiseks.
- Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuste eelnõude ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande avaliku väljapaneku teade
- Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuste eelnõude ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande avaliku väljapaneku tulemuste avalike arutelude teade
- Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu asukoha eelvaliku otsuste eelnõude ning asukoha eelvaliku ja keskkonnamõju strateegilise hindamise I etapi aruande avaliku väljapaneku tulemused (teade)
Eriplaneeringu lähteseisukohad ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsus
Käesoleva eriplaneeringu etapi eesmärgiks oli määrata lähteülesanne ja tingimused, mille põhjal eriplaneeringu koostamise ja mõjuhindamise käigus võrrelda Lääneranna territooriumil eelanalüüsi tulemusel leitud tuulepargi rajamiseks võimalikke sobivaid alasid. Analüüsi tulemusel sobivate asukohtade leidumisel koostatakse järgnevas etapis tuulepargile või tuuleparkidele ehitusõiguse määramiseks detailne lahendus või lahendused.
Avalik väljapanek 14.09.2021-13.11.2021
Planeerimisseaduse (PlanS) § 100 lg 5 alusel oli alates 14.09.2021 kuni 13.11.2021 avalikul väljapanekul Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu lähteseisukohtade ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamiskavatsus. Avaliku väljapaneku jooksul oli igal isikul õigus avaldada kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu asukoha eelvaliku lähteseisukohtade ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsuse kohta oma arvamust (PlanS § 100 lg 2).
Avalik väljapanek toimus ja planeeringu dokumentidega oli võimalik tutvuda alates 14.09.2021 Lääneranna valla veebilehel ja planeeringu veebilehel.
- Tuuleparkide eriplaneeringu lähteseisukohad ja keskkonnamõju hindamise väljatöötamise kavatsus (eelnõu, avalikustamine 14.09.2021-13.11.2021)
- Eriplaneeringu lähteseisukohtade ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamiskavatuse avalikustamise teade
Prinditud planeeringudokumentidega oli võimalik tutvuda Lääneranna vallamajas (Jaama tn 1, Lihula linn) ja Hanila (Keskuse tee 3, Kõmsi küla), Koonga (Valla/2, Koonga küla) ning Varbla (Vallamaja, Varbla küla) teeninduskeskustes. Arvamusi sai esitada aadressile Lääneranna Vallavalitsus, Jaama tn 1, Lihula linn, 90302 Pärnu maakond või e-posti aadressile vallavalitsus@laaneranna.ee.
Avaliku väljapaneku jooksul laekus arvestataval hulgal erinevaid ja vastuolulisi arendajate, kohalike elanike ning asjaomaste riigiasutuste arvamusi ja ettepanekuid, millest tulenevalt vajas laekunud tagasiside põhjalikumat analüüsi.
Avaliku väljapaneku käigus laekunud ettepanekute ja arvamuste avalikud arutelud toimusid:
- 13. jaanuaril 2022 kell 13.00 Koonga koolimajas (Valla/4, Koonga) ja kell 16.30 Varbla rahvamajas (Vallamaja/1, Varbla).
- 14. jaanuaril 2022 kell 13.00 Kõmsi rahvamajas (Keskuse tee 3, Kõmsi) ja kell 16.30 Lihula kultuurimajas (Tallinna mnt 1a, Lihula).
Lihulas toimuvast avalikust arutelust toimus eelregistreeritud huvitatud osapooltele veebiülekanne. Osalemissoovist paluti teada anda e-kirjaga aadressile: vallavalitsus@laaneranna.ee, soovijatele edastati arutelul osalemiseks veebilink ja juhtnöörid.
Avaliku väljapaneku ja avalike arutelude tulemused
Väljapaneku kestel saabusid kirjalikud arvamused, küsimused ja ettepanekud kokku 19 isikult ja asutuselt: Päästeametilt, Rahandusministeeriumilt, Riigimetsa Majandamise Keskuselt, Transpordiametilt, Muinsuskaitseametilt, Elering AS-lt, Maa-ametilt, Eestimaa Looduse Fondilt, Maaeluministeeriumilt, Keskkonnaministeeriumilt, Evecon OÜ-lt, Keskkonnaametilt, Irbeni OÜ-lt, Sunly OÜ-lt, Renewables OÜ-lt, Eesti Ornitoloogiaühing MTÜ-lt, Kaitseministeeriumilt, eraisikult T. Tambre ja eraisikute kogult MTÜ OMA KODU EEST, keda esindas Advokaadibüroo Ristal Keba Partnerid OÜ.
Lääneranna tuuleparkide eriplaneeringu koostamisel avaldunud tuuleenergeetika arendajate suure huvi tõttu korraldati 06.01.2022 Lihula Vallavalitsuse ruumides arendajatega ühine ümarlaud. Arutelul esitati ettepanekuna käsitleda asukoha eelvaliku etapis ühe perspektiivse arendusalana ka ala nr 7 ja avaldati selget soovi rajada Lääneranna valla territooriumile rohkem kui kaks uut tuuleparki.
Lääneranna Vallavolikogu kaalub esitatud ettepanekuid asukohavaliku etapi lõpus, mil selgub sobivate arendusalade arv ja arendustingimused. Kui asukoha eelvalikul tuuleenergia arenduseks sobivatel aladel esineb reaalne arendushuvi rohkem kui kahel arendusalal, siis otsustab Lääneranna Vallavolikogu lähtudes kohalikest huvidest neil aladel tuuleparkide rajamiseks detailse planeeringulahenduse koostamise. Sellisel juhul korraldatakse järgnevate detailsete planeeringulahenduse koostajate leidmiseks uued riigihanked ja menetletakse ning kehtestatakse eriplaneering vastavalt osade kaupa.
Aruteludel ning avalikul väljapanekul esitatud arvestatud arvamuste tulemusel täiendati eriplaneeringu asukoha eelvaliku lähteseisukohti ja KSH väljatöötamise kavatsuse seletuskirja täiendavate tingimustega detailse planeeringulahenduse koostamisel tuulikute positsioonide määramiseks ja järgmiste tegevuste kooskõlastamiseks ning edasise ehitustegevuse läbiviimiseks. Lisaks täpsustati tuulepargi arendusala asukoha valiku kriteeriumeid ning linnustikule kui ka nahkhiirtele avalduvate mõjude hindamise metoodikat. Kõige põhjalikumad pöördumised esitasid Keskkonnaamet kui ka Maa-amet. Keskkonnaamet pööras tähelepanu soovituslikule lähenemisele looduskaitseliste piirangute määramiseks, lisaks täpsustusi planeeringu raames kavandatavate linnustiku/nahkhiirte-uuringute läbiviimise metoodika kohta ja pidas vajalikuks arvestada eriplaneeringu koostamisel üle-eestilise maismaalinnustiku analüüsi tulemusi. Samuti rõhutas Keskkonnaamet mõjuhindamise koostamiseks liigiekspertide kaasamise tungivat vajadust. Maa-amet selgitas kehtivaid nõudeid ja kooskõlastusprotseduure tuuleparkide arendusalade kattumisel maardlate ja maavaravarudega, millega tuleb edaspidi arvestada. Lisaks paluti dokumentides väikesemaid täiendusi ja selgitusi, millega valdavalt ka arvestati. Kaitseministeerium täpsustas piirkonnas kehtivaid kõrguspiiranguid ja nende piirangute muutumise tähtaega. Eestimaa Looduse Fond avaldas planeeringu eesmärgile omapoolset toetust ja rõhutas planeeringu koostamise vajadust ühiskondlikul tasandil. Saabunud arvamused, mis ei puuduta planeeringulahendust ja KSH aruande eelnõud, on teadmiseks võetud ja arvestatakse edasise tegevuse kavandamisel ja elluviimisel. Arvesse jäeti võtmata eraisikute ettepanekud, mis sisaldasid nõuet lõpetada eriplaneeringu menetlus ning lisaks esitati soov tuuleenergia arendusala kauguskriteeriumi elamutest/elamualadest muutmiseks, kuid käesolevas planeeringuetapis ei ole see töögrupi hinnangul mõistlik ning oleks ennatlik, kuna alles edasise planeerimise käigus hinnatakse mürahäiringu ulatust ja suurust ning vastavalt sellele on võimalik sobiv arendusala piire korrigeerida ja kehtestada vastavalt vajadusele uusi puhvreid. Sellist lähenemist kasutatakse ka teistes analoogsetes planeeringutes ning vastava metoodika muutmine ei ole planeerimise vaatest põhjendatud.
Avalikel aruteludel tutvustati lähteseisukohti ja keskkonnamõju strateegilise hindamise kavatsust, kokkuvõtet esitatud küsimustest, arvamustest ja ettepanekutest ning vastustest, samuti vastati kohapeal esitatud küsimustele.
- Tuuleparkide eriplaneeringu lähteseisukohad ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsus (täiendatud avalikustamise tulemusel, PDF)
- Avaliku väljapaneku ajal laekunud arvamused ja vastusseisukohad (PDF)
- Avalikustamise tulemustega arvestamise teade
Eriplaneeringu algatamine
Lääneranna Vallavolikogu 14.05.2020 otsusega nr 197 algatati Lääneranna vallas elektrienergia tootmiseks rajatavatele tuuleparkidele sobivate arendusalade leidmiseks, tuulepargi ja selle toimimiseks vajaliku taristu kavandamiseks kohaliku omavalitsuse eriplaneering ning planeeringu keskkonnamõju strateegiline hindamine. Algatamisel teadaolev planeeringuala on kogu Lääneranna valla territoorium suurusega 1362,67 km2. Planeeringu algatamise taotleja ehk huvitatud isik on Laanenurga Tuuliku OÜ (registrikood 14866915). Huvitatud isikule tuulepargi rajamiseks huvipakkuv ala asub Lääneranna valla Helmküla ning väikeses ulatuses Piha ning Kilgi külade territooriumil.
Tuulikuparkide eriplaneeringu menetlusse tuulikuparkide arendamisest huvitatud isikute kaasamise vallavolikogu otsused:
- 11.02.2022 otsus nr 31 "Kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamata jätmine" (Irbeni OÜ)
- 25.03.2022 otsus 39 "Huvitatud isiku kaasamine kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu menetlusse" (Evecon OÜ, Sunly AS)
- 12.05.2022 otsus 44 "Huvitatud isiku kaasamine kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu menetlusse" (TMV Green OÜ)
- 28.03.2024 otsus 179 "Huvitatud isiku kaasamine kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu menetlusse" (Enefit Green AS)
- 16.05.2024 otsus 182 "Huvitatud isiku kaasamine kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu menetlusse" (KC Energy OÜ)
Kaasamine
Vastavalt PlanS § 99 lg 2 ja 3 kaasatakse kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu asukoha eelvaliku koostamisele isikud, kelle huve või õigusi koostatav planeering võib puudutada. Selleks, et planeeringumenetluses midagi olulist märkamata ei jääks, on puudutatud isikutel ehk kohalikel elanikel, ettevõtjatel ja maaomanikel võimalus vastavalt PlanS § 99 lõikele 4 olla Lääneranna valla tuuleparkide eriplaneeringu menetlusega kaasatud ka personaalselt. Selleks tuleb edastada vastavad elektroonilised kontaktandmed E-posti aadressile vallavalitsus@laaneranna.ee. Alternatiivina on võimalik edastada oma kontaktandmed ja info eelistatuima teadete edastamise viisi kohta saates kirja Lääneranna Vallavalitsus, Jaama tn 1, Lihula linn, 90302 Pärnu maakond. Kui teadete edastamise viis jääb täpsustamata, edastatakse eriplaneeringu asukohavalikuga seotud teated posti teel rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadressil ja juriidilisele isikule vastavasse registrisse kantud aadressil.
Elektrooniline kontaktaadress on kõige eelistatum kontakt, kuna see tagab kõige operatiivsema infovahetuse. Juhul, kui isikul puudub personaalne elektrooniline kontaktaadress võib kokkuleppel mõne teise pereliikme või naabriga edastada ka nende kontaktaadressi.